Vertel ons een beetje over je reis naar het lanceren van je modelijn. Wat maakte dat je modeontwerper wilde worden?
Ik wilde al ontwerper worden sinds ik klein was. Er was niets anders dat ik wilde doen. Ik herinner me dat ik Madonna zag in de Cone Bra van Gautier toen ik jong was en daar enorm door werd beïnvloed. Ik vond het inspirerend dat een kledingstuk zo'n cultureel fenomeen kon veroorzaken. Naarmate ik ouder werd, hield ik ervan om artikelen en recensies te lezen van Sally Singer, Cathy Horyn en Robin Givhan (onder vele anderen). Hun gesprekken over mode en hoe zij kleding bekeken, waren voor mij verbluffend. Het liet me zien dat mode veel meer kon betekenen dan alleen kleding en echt een grotere impact op de cultuur kon hebben.
Vertel ons over je stijl? Wat beïnvloedt je ontwerpen?
Ik heb altijd het gevoel gehad dat mijn taak als ontwerper bijna een weerspiegeling is van wat ik om me heen in de wereld zie gebeuren. Ik word erg beïnvloed door mijn omgeving en het gevoel dat ik krijg van de rest van de wereld. Dit gaat van kunst, muziek, cultuur en politiek tot vele andere factoren.
Ik hou van verhalen vertellen door middel van design. Dat is echt hoe ik elk deel van het proces benader. Van stofontwikkeling tot de modeshow, voor mij moet het allemaal een persoonlijk verhaal vertellen.
We horen graag alles over je benadering van duurzaamheid en upcycling. Waarom is dit belangrijk voor je?
We geloven dat als ontwerpers en makers de verantwoordelijkheid bij ons ligt om het nodige onderzoek te doen om de beste keuzes te maken om de milieu-impact van onze producten te minimaliseren. We benaderen duurzaamheid op vele manieren. Hoe meer we leren over de milieu-impact van textiel, hoe meer we beseffen dat we de macht hebben om keuzes te maken voor onze stofleveringsketen met bewustzijn voor het milieu. Van de overstap naar biologisch geteeld katoen, tot het vereisen dat fabrieken informatie verstrekken over elke stap van de stofproductie, tot het gebruik van geregenereerde vezels, we veranderen radicaal onze benadering van textielinkoop. Naast het nemen van meer controle over onze textielleveringsketen; we zetten ook uitgebreide stappen om afval te verminderen. De hoeveelheid stof die naar stortplaatsen wordt gestuurd in de modeproductie is enorm; bedrijven gooien alles weg, van kleine restjes tot meters stof die overblijven van de productie. We nemen de verantwoordelijkheid voor de restjes en overblijfselen van stof die worden geproduceerd bij de vervaardiging van onze collecties door de restjes van onze fabrieken te verzamelen. Met erkenning van de middelen die worden gebruikt om onze textiel te creëren, geloven we dat de restjes een groot potentieel hebben om te worden gebruikt voor nieuwe producten in plaats van te worden verspild en bij te dragen aan het immense probleem van stortplaatsvervuiling. Hoewel we ons best doen om alleen zoveel stof te kopen als nodig is om aan de bestellingen van onze collecties te voldoen, is het bijna onmogelijk om de perfecte hoeveelheid te bestellen; daarom hebben we vaak een paar meter over na de productie. Maar in plaats van de overgebleven stof weg te gooien, maken we er producten van: Jonathan Cohen prints van vorige seizoenen herrezen in nieuwe stijlen. Onze missie is om de typisch ongebruikte materialen van modeproductie te benutten om de milieu-impact van ons merk te verminderen.
We waren dol op je SS2020-collectie! Wat was de inspiratie erachter?
Ik werd geïnspireerd door een afbeelding die ik toevallig vond, van een traditionele Mexicaanse serape-deken die opnieuw was vormgegeven om op een Amerikaanse vlag te lijken. Deze afbeelding deed me denken aan mijn jeugd, opgroeiend tussen San Diego en Mexico-Stad. Als kind in San Diego voelde ik nooit dat ik in een grensstad woonde. Voor mij bestond de lijn tussen Tijuana en ons niet. Mijn familie komt oorspronkelijk uit Mexico-Stad en we reisden constant heen en weer tussen landen. Tijdens het opgroeien waren deze overgangen naadloos - een prachtige waas van kleuren en culturen die mijn verbeelding bewoonden als één plaats, niet twee. Het idee van eenheid, van een grensloos bestaan, is iets dat ik altijd bij me heb gedragen. Maar nooit eerder voelde het zo inspirerend.
Deze collectie is een uitdrukking van een vloeiende staat: de integratie van de formele, versierde schoonheid van Mexicaanse kunst, eten en textiel met de stedelijke, ontspannen ritmes van Californië. Je zult manifestaties van deze herinneringen zien in de prints die ik met de hand heb getekend: día de los muertos schedels, geborduurde bloemen met bloemblaadjes in de vorm van longboards, de Californische blauwe gaai en grizzlybeer, bloemenjacquards en gehaakte breisels. Er zijn unieke stukken ontworpen in samenwerking met Kilometre Paris, geborduurd door ambachtslieden in Mexico-Stad en biologisch katoenen denim gewassen met niet-giftige enzymen. Een cocktailjurk gesneden in ECONYL (100% geregenereerd nylon) geborduurd met upcycled Swarovski-kristallen en een rok gemaakt van volledig stof van vorige seizoenen zijn ook belangrijke overpeinzingen over het type huis dat we willen zijn: een dat verantwoordelijk is voor en bewust is van zijn impact op de wereld. Deze collectie is een viering van identiteit, hoop en het doen van een kleine bijdrage.
Je nam een zeer sterke houding aan ten opzichte van welzijn backstage bij NYFW dit jaar, waarom is dat en wat hield het in?
We besloten dat onze backstage-ervaring deze NYFW in lijn moest zijn met onze toewijding aan duurzaamheid, wat ons ertoe bracht samen te werken met merken die vergelijkbare waarden hebben als de onze. Het was een leuk proces om merken te ontmoeten, van eten, tot huidverzorging, nagelkunst en make-up, die zich inzetten voor duurzaamheid en/of voor het welzijn van hun klanten. De backstage-omgeving bij modeshows is behoorlijk hectisch, dus we besloten ons best te doen om een omgeving te creëren met het welzijn van alle deelnemers in gedachten. Dit hield in het aanbieden van gezichtsbehandelingen, een smoothiebar, niet-giftige manicures en natuurlijk biologische make-up van Inika.
Waarom was het belangrijk om samen te werken met een make-upmerk dat je waarden deelt voor NYFW dit jaar?
Net zoals het was met de welzijnsfactor, gold hetzelfde voor alle categorieën. Ik geloof niet in samenwerken met merken, alleen om het samenwerken. Ik vind het belangrijk om samen te werken met bedrijven die in lijn zijn met onze waarden en die innoveren. Inika vertegenwoordigt dit allemaal voor mij. Terwijl ze leiders zijn in het duurzaam maken van schoonheid, zijn hun producten nog steeds mooi en begeerlijk, wat de sleutel is tot succes.
Wat was je visie achter de heldere en gedurfde make-up looks voor NYFW dit jaar?
Het atelier van Caio Fonseca (waar de show werd gehouden) inspireerde de make-up. Het zien van al zijn werk en verf op de vloer zette meteen mijn hoofd aan het denken. Ik wilde dat het eruitzag alsof elk meisje verfvlekken op hun ogen had. Bijna alsof ze in hun studio aan het schilderen waren, en in het proces, toen ze hun gezicht aanraakten, wat verf op hun ooglid smeerden. Elk meisje had een uniek gevoel bij haar make-up, wat haar individualiteit versterkte. Het voelde optimistisch, persoonlijk, maar bovenal, leuk.
Wat zou je advies zijn aan mensen die beginnen als modeontwerpers?
Geduld en doorzettingsvermogen zijn de sleutel!
Vertel ons één ding dat je elke dag voor jezelf doet, om een beetje gelukkiger en gezonder te zijn?
Sporten maakt echt een verschil. De laatste tijd ben ik bezig met boksen bij Overthrow New York en Barry's Bootcamp. Het kan echt mijn humeur voor de dag veranderen.
Wat is het volgende voor Jonathan Cohen?
Er komt veel aan! Je zult het snel zien!
