Vertel ons een beetje over je reis naar het lanceren van je modelijn. Wat maakte dat je modeontwerper wilde worden?
Mijn carrièrepad is nogal ongebruikelijk. Het begon toen ik het modebedrijf en archief van mijn grootmoeder erfde. Daarna studeerde ik aan de Parsons School of Design zodat ik het bedrijf goed kon leiden, maar voordat ik zelfs maar was afgestudeerd, besloot de legendarische Mary Mcfadden met pensioen te gaan en bood ze aan om me haar team van proefmakers te geven. Het was een geweldige kans, dus ik accepteerde het aanbod en begon te opereren vanaf de begane grond van mijn herenhuis in NYC.
Ik begon met het maken van pakken voor Nancy Reagan en breidde daarna uit met andere privéklanten. Joan Rivers woonde direct naast me en ze kwam altijd langs mijn winkel en kocht kleine cadeautjes om een jong talent te steunen. Ik zou gelukkig zijn geweest om vanuit die kelder te werken en op kleine schaal te opereren, maar mevrouw Rivers moedigde me aan om mijn eerste fysieke winkel op Madison Avenue op te zetten. De hele ervaring is een gelukkige geweest, de kleine winkelruimte vereiste minimale onderhoud en ik heb het geluk een geweldig verkoopteam te hebben dat me de vrijheid gaf om een kleermakersstage te volgen in Savile Row in Londen. De winkel maakte winst en met de opbrengsten lanceerde ik mijn eerste modeshow tijdens de New York Fashion Week.
Later dit jaar verhuist mijn winkel naar Fifth Avenue. Ik slaagde erin om The Sherry Netherland te overtuigen om me een eersteklas winkelruimte te verhuren op basis van het feit dat ik het eerste Aziatische designerlabel zal zijn dat op Fifth Avenue lanceert. Mijn reis is tot nu toe een wonder geweest.
Toen je jonger was, zag je mode als je toekomst? Wat wilde je worden toen je een kind was?
Ik koos ervoor om te doen wat ik leuk vind, zodat ik nooit een dag in mijn leven hoef te werken. Ik hou van mode.
Wie is je grootste inspiratie en is deze inspiratie terug te zien in je ontwerpen?
Chanel en Armani zijn twee van mijn grootste inspiratiebronnen. Ze zijn allebei revolutionaire kleermakers die hun eigen snit hebben uitgevonden. Kleermaken is mijn passie en ik ontwikkel al een decennium mijn eigen kenmerkende snit. Mijn kenmerkende snit is geworteld in traditioneel Savile Row-kleermaken, maar zachter, vrouwelijker en volledig natuurlijk.
Waarom gebruik je alleen diervrije en natuurlijke stoffen?
Duurzame en natuurlijke stoffen zijn comfortabeler om te dragen, ze zijn zacht, soepel en ademend.
Wat zijn enkele van de belangrijkste uitdagingen die je bent tegengekomen door diervrij en natuurlijk te zijn?
Duurzame en natuurlijke stoffen zijn duurder en vereisen veel handwerk tijdens de productie, maar gelukkig bedien ik een klantenkring die comfort en vakmanschap boven alles waardeert. Ik ben bezig om een veganistisch merk te worden en de grootste uitdaging is om mijn klant weg te leiden van kasjmier, dat als een luxe statussymbool wordt beschouwd. Ik gebruik momenteel gerecycled kasjmier, wat een duurzame diervrije praktijk is, maar idealiter zou ik CHOCHENG in de nabije toekomst een veganistisch kledingmerk willen maken.
Waarom is duurzaamheid belangrijk voor je?
Zolang ik me kan herinneren, geloofde ik in behoud en duurzaamheid, al sinds ik een kind was, het komt me natuurlijk voor, bijna als een basisinstinct. De meeste kinderen geven om het milieu, het is gewoon een kwestie van die onschuld behouden. Ik praatte als kind met bloemen en dieren. Dat doe ik nog steeds af en toe, alleen niet op een gekke manier! Ik ben erg goed in het behouden van mijn onschuld.
Vertel ons over je SS2020-collectie en de inspiratie erachter.
De inspiratie achter SS2020 is de film Plein Soleil uit 1960 en Jacqueline Kennedy's liefde voor hoofddoeken en zonnebrillen.
