Jade Kisnorbo deelt wat er nodig is om een van Australië's toonaangevende Celebrity Makeup Artists te worden terwijl ze het leven als werkende moeder jongleert. We waren trots om met Jade samen te werken aan onze laatste fotoshoot voor de lancering van onze nieuwe Mascara Collectie.

Hoe ben je voor het eerst begonnen met make-up?
Ik ben zeker niet meteen in de make-up gegaan, ik studeerde eigenlijk gezondheidswetenschappen en toen ik afstudeerde, wachtte mijn man in Londen, dus ik ging daarheen en begon een rol in de verkoop (zoals je doet na de universiteit) en tegelijkertijd begon ik aan een postdoctorale fysiotherapie.
Dus, ik kwam in al deze dingen terecht en toen maakte ik eindelijk de keuze dat ik iets ging doen dat ik echt leuk vond, omdat Patrick's baan steeds veranderde en ik flexibiliteit nodig had.
Ik had altijd al een flair voor schoonheid, dus ik ging ervoor. Ik studeerde in SOHO Londen, zowel haar als make-up, en ik herinner me dat aan het einde van de cursus de instructeurs zeiden: 'Kijk om je heen, want slechts 5% van jullie zal een langdurige carrière in dit vak hebben'. Ik was verbijsterd, ik had net $20.000 aan deze cursus uitgegeven en ik herinner me dat ik dacht: 'oh mijn god - hoeveel mensen werken eigenlijk fulltime in deze industrie?'. De realiteit is, niet veel!
Wie zijn enkele van je favoriete klanten om mee te werken?
Ik ben zo gelukkig met het kaliber van sterke vrouwen waarmee ik mag werken, Rachael Finch zal altijd een favoriet zijn omdat zij een van de eerste nieuwe klanten was die ik kreeg toen we verhuisden, evenals Nadia Bartel en Rebecca Judd. Ik hou van Bec's aanpak, ze gaat er gewoon voor en doet het, ze heeft de kinderen om te beheren - dat kan ik begrijpen.
Wat is een belangrijke uitdaging waar je tegenaan bent gelopen?
Na te hebben geploeterd om zoveel mogelijk kansen te krijgen om in Londen te werken, werkte ik me uiteindelijk op tot betaalde banen tijdens de Fashion Week in het VK en daarna Parijs. Van daaruit kwam ik in de make-up voor muziekvideo's, BBC TV en de Next Top Model-serie. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe hard je moest ploeteren, dag en nacht, om bovenaan de aanbevelingslijsten voor werk te komen - er is veel concurrentie.
Het echte deel van de uitdaging kwam toen, na 5 jaar, ik betaalde banen begon te krijgen en we besloten dat het tijd was om terug te verhuizen naar Australië - het was alsof ik weer helemaal opnieuw begon, behalve dat ik nu een 6 weken oude baby had, Milana, die nu in haar eerste jaar van de basisschool zit. Ik stapte uit het vliegtuig in Melbourne en kende niemand en ik begon gewoon opnieuw. Ploeteren.
Kort daarna kreeg ik een telefoontje van IMG om met Rachael Finch te werken en omdat we net terug waren, moest ik mijn zus laten bevestigen hoe groot deze kans was. Daarna werkte ik met zoveel geweldige beroemdheden die Australië bezochten; van Sophia Ritchie tot Charlie Sheen en het begon gewoon weer te rollen.
Dit laatste jaar was ook een groot jaar, omdat MYER belde en al die Fashion Week-ervaring uit het buitenland, ze wilden dat ik dingen over heel Australië zou leiden. Ik moest mezelf een beetje knijpen, maar ze waren zo enthousiast na het horen van alles wat ik in Londen en Parijs had gedaan.
Hoe ziet je volgende uitdaging eruit?
2017 was het laatste jaar dat ik beide kinderen in de kleuterschool had, Valentina zit er nog steeds, maar Milana begint dit jaar met school, dus dat is spannend, maar ik ben al aan het inslaan van waterproof mascara voor de eerste keer brengen en ophalen. Ik ben nu al behoorlijk emotioneel en als je ze in hun uniform ziet en het is net iets te groot... en ze hebben vijf uur besteed aan het uitzoeken van een broodtrommel... het is te schattig! Hun kleine persoonlijkheden zijn echt naar voren gekomen. Ik zal waarschijnlijk huilen.
Hoe was het om te studeren en te werken in Europa?
Terwijl ik studeerde, werkte mijn cursus make-up leraar voor Vogue, dat is een van de voordelen van leren in Europa - iedereen aan de top is zeer goed verbonden. Aan het einde van mijn cursus vroegen ze rond 'Wat wil je doen?'. Zoveel mensen zeiden 'Bruiloften, ik wil alleen bruiloften doen' of 'Runway, alleen redactionele make-up'. Ik dacht bij mezelf, ik ga alles doen. Alles en alles waar ik bij betrokken kan raken, zonder beperkingen. Ik denk dat die denkwijze heeft geleid tot zoveel kansen die voor mij opengingen. Ik heb mezelf niet in een hokje geplaatst.
Wat zijn je beste tips voor mensen die in een creatieve industrie willen doorbreken?
Omring jezelf met mentoren en vergeet niet te ploeteren. Diezelfde make-up leraar in Londen sprak aan het einde van de cursus met me - ze hield mijn hand vast en tot op de dag van vandaag zal ik dit nooit vergeten, ze keek me aan en zei: 'Vertrouw me, je zult niet worstelen' Ik zei angstig, 'Hoe weet je dat?' en ze zei 'Je kunt dit doen, blijf gewoon hard werken' - dus in de vroege dagen, elke keer dat ik me laag voelde, dacht ik daaraan - gedurende twee jaar werkte ik in feite gratis. Met reizen kostte het me eigenlijk om te werken, maar in die eerste paar jaar ploeterde ik gewoon. Ik nam alle constructieve kritiek (en een deel van de niet-constructieve) en maakte het voor mij werkend.
Ik denk dat voor werkende vrouwen, vooral creatievelingen, het niet allemaal een sprookje is - het legt zich niet zomaar voor je uit. Leer te ploeteren. Het gaat ook om je oog, voor make-up artiesten, fotografen, regisseurs - het is je oog en stijl die je daar brengen en de realiteit is dat je oog en je vaardigheidsniveau tijd nodig hebben om elkaar te ontmoeten. Daarom geven zoveel mensen het aanvankelijk op, ik denk eerlijk dat het 3-5 jaar duurt voordat je hand overeenkomt met je oog. Ik herinner me dat ik in de vroege dagen dacht: 'Waarom kan ik dingen niet laten lijken zoals ze in mijn hoofd doen?' het is allemaal een leercurve en het kost doorzettingsvermogen om daar te komen.
Wie inspireert je?
Ze is eigenlijk een make-up artiest, Lisa Eldridge, zij is de reden waarom ik begon. Ze is echt slim en goed onderzocht, wat je niet altijd associeert met make-up artistry.
Wat is één ding dat je mensen zou willen laten weten over make-up artistry, dat ze misschien nog niet weten?
Er is nu zoveel dat mensen doen met huidverzorging en veel mensen knoeien met hun huid door producten van lage kwaliteit te gebruiken. Het niet-schadelijk en natuurlijk houden heeft zijn voordelen - geloof me, ik zie het van dichtbij, elke dag.
Wat is je favoriete look om op dit moment te creëren?
De look die we creëerden met de Bold Lash Vegan Mascara, dit is een beetje mijn kenmerk, een mooie en warme, roestige bruine voor een zachte bruine oog. Het is echt draagbaar voor dag of nacht en je kunt het intensiveren of terugschroeven op basis daarvan. Oh en mooie huid, het gaat allemaal om natuurlijk uitziende en stralende huid.
Wat is je favoriete INIKA Organic Product?
Ik ben verliefd geworden op de Certified Organic Cream Illuminsor, ik gebruik het over het hele gezicht om klanten die natuurlijke gloed te geven - wangen, lippen, neus, voorhoofd, alles. Ik betrap mezelf er ook op dat ik vaak de Baked Mineral Bronzer pak, het stelt me in staat om dimensie toe te voegen aan het gezicht van een model, zonder dat het er plat en modderig uitziet, in persoon en op camera, dat is zo belangrijk in een bronzer.
Waarom zijn natuurlijke/dierproefvrije producten zo belangrijk?
Zoveel merken testen op dieren, dus het feit dat merken zoals INIKA Organic nooit en nooit op dieren hebben getest en ook mensen aanmoedigen om daarvan weg te blijven - is een groot ding voor mij.