Celia Pool van DAME deelt hoe haar passie voor feminisme en duurzaamheid haar ertoe bracht medeoprichter te worden van 's werelds eerste herbruikbare tamponapplicator. 'We zijn op een missie om deze alledaagse producten te heroverwegen zodat ze beter zijn voor ons lichaam en de planeet'.

Vertel ons iets over je ongelooflijke reis naar de lancering van DAME?
Mijn zakenpartner en ik runden oorspronkelijk een online abonnementsservice voor menstruatieproducten die populaire merken tampons en maandverband aan vrouwen in het VK leverde, maar al snel zagen we de hoeveelheid plastic, chemicaliën en afval die in deze alledaagse wegwerpproducten zat. Elk jaar worden er wereldwijd 100 miljard menstruatieproducten weggegooid, waarvan de meeste plastic bevatten en niet gerecycled kunnen worden. We realiseerden ons dat ons bedrijf bijdroeg aan het probleem en dat de herbruikbare opties die op de markt beschikbaar waren slechts door een minderheid werden gebruikt, dus besloten we dat we een manier moesten bedenken om de verschuiving naar meer duurzame oplossingen te versnellen. We vonden dat we een oplossing moesten creëren die gebaseerd was op wat vrouwen al comfortabel gebruikten, zodat ze gemakkelijk de overstap konden maken.
Na twee jaar zorgvuldig ontwerpen lanceerden we D, 's werelds eerste herbruikbare tamponapplicator. D werkt als een normale applicator, maar je houdt hem voor het leven. Het biedt je alle comfort en gemak, zonder het afval. Door over te schakelen naar een D, kan een vrouw tot 12.000 wegwerpapplicators besparen van de stortplaats en onze oceanen vervuilen. We maken ook onze eigen biologische tampons die vrij zijn van de pesticiden en agressieve chemicaliën die vaak in conventionele tampons worden aangetroffen. Onze producten zijn ontworpen om op de badkamerplank te worden weergegeven, in plaats van verborgen te worden, zodat we menstruaties eindelijk kunnen normaliseren als een alledaags onderdeel van het leven voor de helft van de wereldbevolking, terwijl we ook helpen de milieu-impact van menstruaties op onze planeet te verminderen.
Toen je jonger was, zag je dit als je toekomst? Wat wilde je worden toen je een kind was?
Ik had zeker nooit gedacht dat ik tampons zou verkopen. Als kind wist ik niet eens wat het waren, zo taboe was het product toen ik opgroeide. Maar ik heb altijd een grote feministische inslag gehad en vond het niet leuk dat ik, toen ik in de puberteit kwam, ineens iets moest aanpakken waarover ik het gevoel had dat ik er niet over mocht praten, dat ik tampons in mijn mouw moest verstoppen en me ervoor moest schamen. De duurzaamheidskant is altijd in mij aanwezig geweest, sluimerend onder de oppervlakte. Ik heb altijd graag kringloopwinkels afgestruind en tweedehands meubels gekocht, en dat blijft mijn eerste keuze als ik op zoek ben naar dingen. Ik heb geluk dat DAME me nu in staat heeft gesteld om zowel mijn feministische als duurzaamheidsinteresses te combineren.
Wanneer werd je je bewust of wat maakte je bewust van het enorme 'afval' probleem waar onze planeet mee te maken heeft?
Het was pas toen ik thuis was met een pasgeboren baby dat de impact van het afval dat ik produceerde me volledig raakte. Elke dag gooien we ons afval op veel plaatsen weg, prullenbakken op het werk, op straat, in de huizen van anderen en denken er niet echt over na. Maar als je thuis blijft met een kind en al je afval in één prullenbak gaat, kun je het niet negeren. Geconfronteerd worden met hoeveel afval ik produceerde, maakte dat ik echt een verandering wilde maken. Bovendien heb je ineens dit kleine persoontje dat je op de wereld hebt gebracht en, hoe cliché het ook is, je voelt je verantwoordelijk om de wereld een betere plek voor hen achter te laten.
Wat is één ding dat je mensen over jezelf zou willen laten weten, dat ze misschien nog niet weten?
Dat ik niet je typische oprichter ben. Het klassieke oprichtersprofiel is iemand die out-of-the-box denkt, een grote visie heeft en onophoudelijk positief is dat alles mogelijk is. Voor DAME geloofde ik nooit dat ik een bedrijf kon starten omdat ik mezelf niet als dit soort persoon zag. Ik kan het visiegedeelte doen, maar ik ben van nature een piekeraar en moet de duidelijke stappen zien van hoe we daar gaan komen. Maar ik realiseer me nu dat het alle soorten mensen nodig heeft, en ik heb veel geluk dat mijn medeoprichter de gaten vult waar ik tekortschiet. Vrouwen, vooral moeders, kunnen van nature hun zelfvertrouwen verliezen, en ik denk dat het belangrijk is om te beseffen dat je niet de standaard moet zijn van wat je denkt dat een oprichter zou moeten zijn.
Wat is je beste tip voor vrouwen om zich los te maken van het dagelijkse lawaai, een druk, stressvol leven te beheren en de mentale belasting te verminderen?
Ik heb geen idee wat voor andere vrouwen werkt, maar voor mij is het wandelen. Ik hou van wandelen en hardlopen als een manier om de stress van mijn dag eruit te slaan. Ik luister of naar muziek, podcasts of zoneer gewoon uit. Ik vind het de goedkoopste therapie. Plus proberen zoveel mogelijk afstand te nemen van mijn telefoon als ik niet op kantoor ben, want het put mijn ziel uit.
Wat waren enkele van de belangrijkste uitdagingen die je bent tegengekomen bij het opzetten van je bedrijf?
Als vrouwelijke medeoprichter met een vrouwgericht product heb ik enkele van de gebruikelijke uitdagingen ondervonden. Ik ben moeder van twee jonge kinderen en ik heb investeerders gehad die me afwezen voor financiering omdat ik 'afgeleid' zou zijn door het moederschap. Bij andere gelegenheden konden mannelijke investeerders me niet in de ogen kijken en met mijn pitch omgaan puur vanwege het onderwerp. Het gebeurt. Dat betekent niet dat er geen geweldige investeerders zijn, zowel mannen als vrouwen, die het product en het grotere milieubeeld begrijpen. Uiteindelijk treft dit plasticprobleem ons allemaal.
Wat zou je advies zijn aan vrouwen die net beginnen als ondernemer?
Mijn advies is om vol te houden, want als je product een echt pijnpunt oplost, zullen er mensen zijn die bereid zijn te investeren en je groei te ondersteunen.
Wat denk je dat de grootste verandering is die vrouwen kunnen maken om in 2019 een betere werk/privébalans te bereiken?
De druk van zichzelf afhalen om te denken dat ze alles in balans zullen hebben. Ik heb kleine kinderen en dus voel ik zelden dat alles in balans is. Over het algemeen domineert één ding, maar het is niet continu. Ik moet mezelf eraan herinneren dat dit normaal is en dat dingen weer zullen terugzwaaien.
Waarom denk je dat natuurlijke producten belangrijk zijn?
In bepaalde gebieden van ons leven, hoe dichter we bij de natuur kunnen zijn, hoe beter. Hoe meer je afwijkt en met dingen knoeit, des te meer zal het ripple-effect elders worden gevoeld.
Wat is/zijn je favoriete INIKA Organic Product(en) en waarom?
'Nadat ik net een baby heb gekregen, krijgt alles wat mijn leven vereenvoudigt mijn stem. INIKA's Certified Organic BB Cream werkt als een vochtinbrengende crème terwijl het een goede dekking biedt voor onvolkomenheden en donkere kringen - vooral goed voor mij op dit moment - zodat ik het gewoon kan aanbrengen en klaar ben om te gaan'.
Vertel ons één ding dat je elke dag voor jezelf doet, om een beetje gelukkiger en gezonder te zijn?
Een beetje minder geven om de dingen die niet zo belangrijk zijn... is wat ik zou willen dat ik deed. De realiteit is dat ik mezelf opwind tot een tornado totdat iemand me aan het lachen maakt en dan kalmeer ik. Dus, mijn advies is om die persoon te vinden die je aan het lachen kan maken en laat ze nooit van je zijde wijken!